Vårfiske i Emån....

26-27/3 fiskade 2 av oss på denna blogg på Ems Herrgårds sträckor i Emån.

Magnus Hammarström och undertecknad.

På fredag morgonen satte jag mig i bilen för att åka mot Em via Vetlanda där Magnus hade ett gäng klumpar som skulle vidare ner till Mörrum med vår maffiabroder Kolan.
Väl i Vetlanda rann tiden iväg ordentligt.
 Kaffe och skitsnack mellan allt från whisky till "Den siste kustfiskaren".
När jag väl bröt upp där så inser jag att tiden har runnit ifrån mig.
Kolan och hans far låg några mil före mig!
Ca en halvtimme efter dessa herrar anländer jag äntligen!


När Kolan med Fader åkt vidare kommer Göran Ulfsparre i egen hög person! Det blir en liten pratstund om fisket i ån. Trevligt!
Fisket var enligt några fiskare väldigt trögt. Några ströfiskar hade kommit upp.

Den dagen togs faktiskt mest fisk på spinn uppe i Millpool ovanför landsvägsbron!
Efter nån timmes slappande och fotande anländer Magnus Hammarström och vi kollar lite på Homepool. Det är första gången Magnus är på Em så han är ivrig att få se några pooler. Anders Ekman anländer en stund senare och vi packar in alla grejer på Herrgården.
När allt är på plats kan man äntligen sätta sig i "All-rummet" längst upp i herrgården och njuta av en kall öl och en liten whisky!
Efter en stunds fredagsmys i soffan med andra förväntansfulla fiskare anländer Göteborgarna Lorden och Orkla-Ola. Trevligt!
Senare på kvällen rycker Magnus upp en limpistol ur innerfickan och visar hur man på bästa sätt gör öglor på klumparna. Jag som fiskat med dessa öglor en tid kan bara instämma i hyllningarna från de andra i publiken som uppstod inne på vårt rum. VÄRLDSKLASS!


Senare under kvällen blir det lite practical jokes på den yngsta i gänget som hade lagt sig lite väl tidigt...


Det bestämdes även att morgonfisket skulle skjutas upp pga kylan som var under natten.
Tempen i ån låg på 1 grad så det kändes inte som någon större idé att lägga krutet såpass tidigt.
Samtidigt kunde man ju njuta lite till i goda vänners lag... 
En riktigt trevlig kväll avslutades lite väl sent, men att umgås med andra fiskare på herrgården har man längtat efter hela vintern!
Drömmen om att ta en fisk som vår fiskebroder Peter Johansson gjorde på vårfisket -09, fanns där..







Dag 1

Efter en välbehövlig sovmorgon var vi igång!
Vi riktade in oss på fisket ovanför herrgårdsbron på norra sidan första timmarna utan att känna något. Men det var underbart att äntligen få fiska Blackwater, Fence, Stone, Mill och dom andra berömda poolerna!
Jag och Magnus gick några repor uppe på Ängarna också, men inget hände.
Efter att ha brutit för lunch, som dagen till ära fick bli korv med bröd, tillagat på en engångsgrill vid Garagenacken var vi återigen laddade och mätta!
Vi gick nån repa i Pikepool, men det kändes inte speciellt hett.

Vi gick ner i Homepool för att fiska av vid eken på norra sidan. Jag satte min tub i botten ganska omgående så jag knöt på den fluga jag tycker är bästa vårflugan i Emån, nämligen Sunray Shadow!
Första kastet hann bara fiska någon meter innan det underbara känslan som infinner sig när en öring bestämt sig för att försöka döda flugan.
PANG! FAST FISK!
Fighten får oss att bli misstänksamma om att det kanske är en fin blänkare som tagit flugan. Men när vi väl får se fisken visar det sig vara en besa. Synd på ett sätt men samtidigt en riktigt skön känsla att få landa säsongens första fisk i Emån! Kul att det var sån fart i fisken trots det 0-gradiga vattnet!



67 cm lång var öringen som efter några bilder fick simma tillbaka ut i ån, för att förhoppningsvis äta upp sig inför höstens lek!
Magnus kom med en liten whiskyflaska och jag fick äntligen ta säsongens första "Laxa-sup"! 
 Efter någon repa till i Homepool bestämde jag mig för att knalla upp och fiska Stonepool från norra sidan.
 Vad jag vet var det bara jag som vågade mig ut i det kalla vattnet i den poolen från norra sidan den dagen. Men även denna repa blev resultatlös. 

Fisket på våren när det är såpass kallt i vattnet brukar vara ganska tjurigt. Men på eftermiddagarna brukar det komma en huggperiod.
Så även denna dag.
Uppe i Millpool kände jag en hård stöt i linan som indikerade fisk.
Kastet efter luftmendades kraftigt för att verkligen hänga ner flugan på fisken.
Hugget var stenhårt och följdes av en rusning rakt ner mot den gamla landsvägsbron! 
När jag väl får fisken att stanna upp, lossnar dubbelkroken...
TUNGT, men samtidigt underbart att få känna fisk!

Klockan rann iväg och det blir det ordentligt kallt väldigt snabbt!
Is i ringarna är ingen höjdare...

Nere vid Garagenacken stod ett helt gäng slitna fiskare som nog hade tankarna på en rejäl middag och lite single malt.


De flesta var ganska trötta och slitna efter en hårt fiskedag i kylan.
Det måste vara onyttigt med så mycket friskluft... 
Det kom under dagen upp 2 öringar runt 3 kg, 1 stor laxbesa och 2 små blänkare runt 50cm.




DAG 2
 
Även söndags morgonen valde vi att sova ut lite mer än dom flesta andra eftersom iaf jag hade några timmars bilkörande senare under kvällen.
Magnus hade rotat igenom mina flugboxar under morgonen och hittat en fluga han trodde på.
Med den på tafsen skulle han bli giftig, visade det sig!

Vädret denna dag var lite mer hoppfullt. Molnen var betydligt fler och det var någon grad varmare.
Magnus fick äran att gå första repan på norra sidan i Homepool.
 



När han fiskat klart gick jag samma repa med en lite tyngre lina medans Magnus valde att knalla över för att fiska av södra sidan av poolen.

Ett skrik hörs helt plötsligt från husknuten!

FAST FISK!


Jag sätter högsta fart på invevningen och slår nytt PB på 100 meter, med vadare! 
  Magnus står med kraftigt bugande spö och en nöjd min när jag komer fram. 
Jag själv hade hjärtklappning och onormalt hög puls! 
Men vad gör man inte när en god vän drillar sin första Emå-öring?






Bra spöböj!



Riktigt elak Havsörings hane på över 80cm!

Det var bara att gratulara fångstmannen till en riktigt stöddig Emå öring!
Whiskyn kom fram för att traditionsenligt fira Herr Hammarströms första Emåöring!

Två som också kom och grattade Magnus var Marcus Falheim och Emelie Hellstedt.
Marcus, som vi hade jävlats lite med under första kvällen frågade mig hur det gick att kasta med ett stort flin!
Den unge mannen hade under morgonen vänt på min klump, inget jag märkte av... Men ändå!
Jag förtjänade nog det med tanke på vad jag hade gjort med hans vadarkängor...

Jag och Magnus knallade sedan upp till Blackwater där jag fick gå första repan.
Ingenting hände förutom åskilliga bottennapp.
 Magnus bytte till en lättare lina och började fiska när jag var klar.




När han väl kommer ner till bänken jag sitter på säger han helt lugnt:
"Där har jag fisk"
15 fotaren bugar skönt och en öring rullar i ytan långt därute.
Fighten går snabbt och Magnus kan rutinerat stranda öringen.


Minken med sin öring på ca 2,5 kg!

2 fiskar under samma dag är respekt om man bara gör sin andra dag i Emån! 


Jag gick en snabbrepa med Magnus spö över det ställe hans öring högg.
Det brukar kunna vara giftigt, dels för att det ofta står fler fiskar på samma ståndplats.
Fisken han precis fick brukar kunna ha "satt igång" fler fiskar i poolen.
Så också denna gång, men det enda jag får känna av den fisken var ett kraftigt nyp i flugan.

Dagen rullar på och det fångas endel fisk av några fiskare längs ån.


Anders åker hem ganska tidigt men vi bestämmer oss för att ligga i någon timme till.


Magnus i Homepool


Jag fiskar poolerna nedanför herrgårdsbron där det tidigare under dagen enligt ryktet tagits en grann öring på 90cm+!

Nere vid Rökhuset drar det på en fisk som först stånkar lite efter botten för att sedan sätta fart ner mot pirarmarna.
Jag ger lite löslina och fisken stannar upp.
Spänner sedan upp spöt ordentligt för att sätta press!
Just när jag får in första metern lossnar flugan och jag har återigen blivit besegrad.
Det var bara att lyfta på hatten och tacka för en god match!

Magnus kommer gående och det är dax att packa ihop och åka hem. 


Kan också berätta om att både jag och Magnus fick igen för de jävelstyg "vi" hade för oss.
Bild på det kommer läggas upp senare på bloggen.  

Tack alla inblandade som gjorde denna helg så trevligt!


På återseende Emån!
 
                                                                   









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0