Så gick det till när första blanklaxen fångades i Forshaga säsongen 2010

Efter jobbet jag hade då som resande säljare på ett företag som säljer fiskeprylar tog jag chansen att få några timmars kvällsfiske på Zon 1 i Forshaga. Mr. Moen på fiskecentret hade under dagen kollat så att strömmen var "rätt" intill berget åt mig.
För er som inte vart där kan jag berätta att "1an" ligger nedanför ett illa byggt kraftverk. Man står på en liten klipp-ö med ett gammalt brofundament. Bör även tilläggas att det är en gammal sliten Tetra-pack fabrik precis vid kraftverket. En riktig naturupplevelse med andra ord!
 Släpper dom vattnet i fel dammlucka kan vattnet stå still på bästa huggplatsen. Vattnet från turbinerna och dammluckorna ska gå "rätt" för att strömmen ska vara fin.
Kort och gott är det en hel vetenskap.
Fisket på 1an bedrivs lämpligast med grova enhands så man kan fiska bra på väldigt kort lina.
Dagen till ära hade jag enbart med mig 15 fotarn. Smart...
Att kasta korta kast på kanske 5-15 meter med ett såpass långt spö är ganska döfött, tycker jag. 
Efter att ha fiskat av med kort lina över ståndplatserna tröttnade jag helt enkelt och drog ut massa löslina för att få kasta av mig lite.
Jag var då nästan helt säker på att mina chanser att få fisk var borta. Det är nästan alltid första repan som är hetast enligt mig. Om det nu inte kommer ett steg eller att älven redan är knökfull i fisk.
Men att älven inte var full i fisk visste nog alla. Dom lokala fiskarna fiskade inte ens och tidigare under dagen när jag pratade med "Otto" sa jag lite kaxigt att det skulle komma ett steg med lax under kvällen. Han skakade på huvudet och tyckte nog jag var "dum i hövve". Det fanns ingen lax i älven sa han. Och han brukar ha full koll på allt som händer i älven. Och att fånga lax såpass tidigt som 1/6 i Forshaga är få förunnat. Visst det har kommit upp blanklax i maj också, men det är inte vanligt.
Nåväl.
Första kastet på lång lina och med hög spöföring för att styra linan i det turbulenta vattnet smäller det bara till! 

Fast fisk! 
Var nästan tvungen att nypa mig i armen! Fisk? Därute?! 
Jag drillar den ganska hårt till en början. Besa tänkte jag...
När jag sedan fick in fisken på kort lina så inser jag det faktiskt är en blank lax som bitit över Phatakorvan som jag tidigare under dagen fått av Mr.Moen, blir det lite skakigt! 
Fisken får syn på mig och får panik! Efter en rusning på runt 30 meter släpper jag lite löslina för att lura fisken.
Den stannar upp och följer sedan snällt med.
Efter lite brottningsmatch på kort lina kunde jag tillslut taila fisken.



Glad som bara den mäter jag fisken och låter den återhämta sig lite medans jag ringer Mr.Moen.
Han trodde jag skojade! 
"Dä finns ingen Lax i älva nu" skrek han mer eller mindre med sin sköna Deje-dialekt!
Laxen var en vild Klarälvs lax på 74-75 cm. För att få ta upp K-Lax måste dom vara över 76 cm. 
Så denna fisk fick simma tillbaka till sitt rätta element. 
Jag fick tacka för en underbar fight, vilken start på säsongen! 



Så kan det gå till när laxgudarna är på bra humör!  
 


Kommentarer
Postat av: Keno

Tur är något man förtjänar ! ! Nice fish...

2011-04-04 @ 22:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0