Första mötet med Byskeälven.

Det var första gången jag fiskade i byske, jag fiskade tillsammans med min gamla farsa och en av våran fiske-polare Jan Karlsson. Janne är född i Byske, men bor sedan många år tillbaka i Stockholm, så han känner Byskeälven riktigt bra!

Vi hade fiskat i ungfär en vecka utan någon fisk på land, farsan hade tappat två knallblanka krutpaket på "hästhagen". Janne hade tagit en riktigt fin fisk på ca 12kg veckan innan vi kom, det var det ända.

Janne tyckte att vi skulle åka ner till ett häftigt ställe med en fin v-nacke som avslutades med grym fors! Farsan och Janne började fiska nedströmms den fina nacken, så jag fick äran att fiska av nacken först. Det var rätt så varmt i vattnet, runt 14grader om jag kommer ihåg rätt.
Efter en snabb genomgång i boxen så föll valet på en Greenhighlander variant bunden på krok.
Jag lade med spänning ut de första kasten, satte lite fart på flugan och så PANG!! fast fisk! Jag höjde spöt och kände dom underbara bockarna i spöt.  Först trodde jag att de va en lax på runt 5kg, men efter ett tag när fisken var upp och "rullade" i ytan såg jag att de var en grym öring!! Efter en rätt så lugn fight kunde farsan taila fisken!





Den grymma fisken kunde mätas till 91cm, och vi uppskattade vikten till ca 8-9kg!
Ett jävligt bra första-möte med Byskeälven måste jag säga!!

Tight lines!! /Kolan


Kommentarer
Postat av: Keno

Fish of a lifetime K2 . Häftigt

2011-04-04 @ 21:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0