Vårfiske i Mörrum

26-30/3 åkte jag och farsan ner till mörrumsån för lite besmete! Vi åkte ned på premiärdagen som ägde rum den 25/3 för att sedan fiska fem dagar efter premiären. När vi kom ner var klockan runt 18.00 och det mesta av premiär firandet var över,vilket gjorde att vi kunde gå omkring och reka av ån hyfsat ostört, annars brukar det vara fullt med folk som står vid ån och vill se årets första öringar bärjas.

Efter att vi kollat till vattenföring,temp och fångststatistik var det hög tid att bege oss till vårat trogna boende vid forsbacka. Efter att all packning var inburen i stugan blev det som alltid bira och "en del" whiskey, snacket gick kring vilka linor som skulle vara optimala för vatten kubiken som var runt 43kubik, flugor diskuterades det även en hel del om!




Dag 1

Vi gick upp tidigt på morgonen första dagen, taggade till tusen för att få känna på årets första öringar, Bilen ställde vi på åkroken, jag gick uppströmms för att fiska av ett ställe som har givit mej en del våröring tidigare, varenda kast kändes helt rätt. Jag fiskade av min "smörhåla" djup och sakta, fiskade av varenda cm kändes det som men det var ingen hemma. Jag fortsatte min vandring längs ån, jag gick upp ända till rosendala för att sedan fiska mig ner mot åkroken igen. När jag kom ner mot bilen igen var klockan redan 11.30, det betyder dagens lunch på laxerian!


Eftermiddags fisket gick trögt kände ingenting. Vi fiskade fram till klockan 19.00, sedan var det dags för lite samkväm i stugan och diskutioner kring dagens fiske över några öl och whiskey.

Dag 2

Nästa dag var vi uppe lika tidigt som dagen innan, nu med nya krafter! Jag hade precis fiskat av persakvarn när telefonen ringer, det är min maffiabroder säta som ringer ifrån emån "jag har tagit en" säger han i luren. Efter en pratstund med säta fiskar jag vidare, Precis nedanför nacken på pool32 finns det en liten potta som jag fiskar av, i första kastet suger det till i flugan. Men det var inte mycket att hurra för, det var nog den minsta öringen jag har fått i mörrum, uppskattade den till kanske 40cm haha!.






Dag 3


Dag nummer 3 börjar jag mitt fiske högst upp på rosendala. Jag fiskar mig ner i ån, när jag kommer ner till den lilla häng-bron som går över till persakvarn smäller det på en fisk precis under bron. Tyvärr var detta också en liten öring, jag måttar den snabbt med spöt och krokar av den, uppskattade den till 52cm. På kvällen när vi sitter i stugan, bestämmer vi oss för att fiska lite på den södra träckan av mörrumsån nästa morgon.

Dag 4

Dag nummer 4 går vi upp i tid och åker ner till dom södra sträckorna. Jag går ner och fiskar av den grymma nacken på pool7 och farsan går ner lite längre ner. När jag fiskat av nacken går jag nedströmms och möter upp farsan på pool15, när han ser mig slår han ut armarna och säger "jävlar vilken öring jag tappade nyss!!" efter en livlig diskution konstaterar vi att det inte var någon liten fisk som farsan hade tappat!

Efter en god lunch på laxerian är vi tillbaka på norra sträckan igen. Jag har fiskat av flaket när jag hör farsan "yla" på andra sidan av ån, han står på samma ställe som jag tog min lill-öring dagen innan. Jag springer runt och hjälper gubben med landningen ,en fin öring hane på 70cm blev fotad och fick sin frihet åter. Gubben var het den dagen, en tappad och en på land.




Dag 5

Dag nummer 5, vi börjar fiska 07.00 på morgonen och fiskar hårt hela dagen,men ingen mer fisk på land och ingen tappad. Vi får helt enkelt summera vårat vårfiske i mörrum för den här säsongen.Förra året var mycket bättre för min del men det var en skön tripp och jag återkommer inom kort!!

Tight lines/Kolan









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0