Lite personliga tips till fisket i Hedströmmen...

Fisket i Bernshammar är förhållandevis ganska lätt.
Nu såhär på våren när det är vårflod och bra fart på vattnet gäller det att komma ner en liten bit.
Fisket bedrivs lämpligast med olika typer av sinktip linor. Visst går det bra med en ren sjunklina med, men med såna linor tappar man kontrollen en aning.
Det är ofta avgörande att kunna hänga flugan på en ståndplats och samtidigt komma ner där fisken står, det är svårare med en helt sjunkande lina utan flytdel som man lätt kan styra.  

Flytlina fungerar självklart också, men speciellt effektivt är det inte!
Min personliga favoritlina till just Bernshammar är en flyt/sjunk3.
Med den kan jag nästan helt själv bestämma vilket djup jag vill fiska med.
Kastar jag 90 grader och mendar uppåt med flytdelen kommer jag ner och kan kratta botten.
Lägger jag kastet 45 grader utan att menda så kommer inte flugan fiska speciellt djupt vilket är bra på vissa ställen där det är lite grundare.

Tidigare under åren fiskade jag ofta med en interm. lina och en snabbsjunkande tafs.
Sedan började jag göra egna sinktips linor för jag tyckte de som fanns på marknaden på den tiden inte höll måttet.




I flugväg fungerar egentligen allt.
Det handlar mest om att fiska varje pool på rätt sätt.

Hugger inte fisken i den pool jag fiskar går jag oftast till nästa osv.
När jag fiskat av "mina" ställen utan resultat byter jag ev fluga.

Ett tips jag kan ge er på högt vatten är att fiska flytlina med någon flugan som mer eller mindre stutsar på ytan. Den ska stripa som bara den i vilket fall!
Väldigt ofta retar det öringen till hugg. Dom är ofta uppe och slår på flugan och anfaller den.
Ett av dom coolaste huggen i Hedströmmen hade jag på en foamfluga som jag stripade över en bra ståndplats.
Fisken hoppade och tog flugan i munnen i landningen!
Det var i början på april på riktigt högvatten då de flesta andra körde med sjunklinor med blykulor på tafsen, utan framgång.

På fredag är det dags.
Ska göra iordning några riktiga sjunkspetsar till kompisarna...


Flyfish or die




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0