Fiskesuget kommer krypande...

Första rapporterna om nystigen lax nere i Mörrum börjar komma.

En lax har enligt säkra källor tappats i pool 4.
Nykommen lax har också setts i ån.

Ska bli kul att se när första tas.

Ifjol när vi under denna tid var därnere gick snacket om att laxen var pågång.

De flesta lokala satt nere och spanade i pool 15.

Det tyckte vi var riktigt bra, vi var helt själva i princip på Norra.

Det som jag funderar över fortfarande var den fisk jag tappade i pool 21.
Var det en blanklax?
Monsterbesa?
Hybrid?


Fisken fick vi aldrig se trots att jag drillade i säkert 10 minuter.
Den fisken lekte bara med mig.
Helt lugnt gick den och tryckte längs botten.
Filmen finns på min FB.
Ska se om jag klarar att lägga in den drillfilmen på bloggen senare.

Nere i Emån borde de första laxarna röra sig ute i Seapool.
Bra förutsättningar är det ju helt klart!
Men blir det ett bra laxår är väl den stora frågan.

Ifjol var det ju fina förhållanden på Em, men väldigt få blanklaxar kom upp i ån.


I Forshaga fortsätter älven att sjunka.
60 cm under toppen på Forshagastenen.
Inga fångster under gårdagen.
Det verkar inte komma upp någon Nors till Forshaga iår heller?

Nu snart börjar det förhoppningsvis komma upp lite öring i älven och kanske en och annan strölax?
Jag är säker på att det stiger Lax i Forshaga under maj mer eller mindre varje år.
Dom är inte många, men dom finns allt där!
Ifjol togs ju första blanklaxen 1/6, men den fisken var inte helt ny i älven.

När får vi se första blanklaxen fångas innan Dispensfisket?





I Nyköpingsån tas det endel blänkare av spinnjonen.
Dom lokala flugfiskarna verkar inte fiska längre, konstigt nog!


Får se om det blir en sväng till Hedströmmen på fredag eftermiddag...
Långtråkigt, men i trevligt sällskap går det ann.

Är ni sugna att fiska Hedströmmen 8/5 med oss är det bara säga till.
Det finns fortfarande platser kvar.

Idag togs en "mörrums besa" i Emån på 5,5 kg.
Stonepool levererade igen...

/Säta








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0