"Aldrig mer Älvkarleby...."

Har jag sagt efter varje gång jag vart där. Inte för att det är många gånger, men ändå.
Nu var fiskesuget för stort hos Rookien och jag hade ju sagt att vi skulle åka.
Tanken var att åka till Forshaga, men efter ett snack med Mr. Moen så visade det sig att det lika bra var att skjuta på det. Ingen båt för uthyrning var ilagt och det var jobbiga iskanter om man skulle gå från land på 3an.

Nåväl, vi skulle ju fiska tvåhands och då finns ju inte så många alternativ i denna del av landet.

Älvkarleby ja...
Micke Frödin och Micke Andersson ska ju ha börjar i det krondiket, så det kan ju enbart vara bra för Rookien att börja sin karriär på samma ställe som dessa två minkar...?




På morgonen efter lite för lite sömn som vanligt, efter en trevlig kväll med några öl, whisky och flugbindning i trevligt sällskap var vi "äntligen" påväg.

Ställde in GPS:en på Älvkarleby och hamnade i någon trist förort till Stockholm. Fråga mig inte hur den GPS:en tänkte där...?

Några timmar senare på plats i Älvkarleby löste vi kort och pratade med snubben på fiskekontoret.
Runt 0-an i vattnet och lite vatten meddelade den liraren.
På hans svar på vilken lina han skulle rekomendera så lät det:
"Sjunk3... eller Interm... inte flyt"
Glasklart med andra ord! Nu kunde vi ju inte gå boom!
Med detta precisa tips så började vi kolla vart vi skulle fiska.
Det visade sig att det var flugfiske på en ö just den dagen, och där skulle det vara riktigt bra enligt snubben på kontoret!



"Ingen fisk utan Bellman!"

Så vi tog båten och rodde över.

Jag tröttnade redan innan första kastet. När Rookien tröttnade vet jag inte, om han ens tröttnade?

Efter att ha fiskat sig ner på utsidan av ön, där det var så giftigt kunde jag konstatera att så inte var fallet.
Eftersom jag fick först så fick jag vänta in Rookien.
När han väl kom ner skulle jag visa honom lite tips med kastningen och för att testa hans spö tryckte jag på lite extra och fick bra längd på kastet.
Det fiskade ut ganska fint i det relativt snabba vattnet.
Jag lät flugan hänga rakt nedströms innan jag sakta började nymfa hem flugan ala puppmete.
PANG sa det helt plötsligt och jag tappade skjutlinan...
Missad fisk!

Rookien som stod bredvid blev genast väldigt ivrig och mer eller mindre ryckte spöt ur händerna på mig!

Inget mer hände, på hela dagen om jag ska vara ärlig.
Enda som gjorde mig glad var att se en liten slukfiskare på runt 6-7 år som låg i bra mycket länge än hans sluk-kompisar.
Tänk den dagen någon visar denna grabb vad riktigt fiske är!


Man vet ju själv hur det är att springa runt vid älven i den åldern, fast då utan sluk utan med ett Fluestang i näven! Det var tider det! "Gubbarna" lät en gå först i varje pool för dom gillade att kolla på en sån knatte underhandskasta som de knappt kunde.
De hade nog börjat på den tiden när Canespön var det bästa man kunde ha.
Överhandskast var lag och man skulle alltid menda uppströms.
Och det Sjöberg mm kom ut med på marknaden var bara påhitt.
Typ.

Nu låter jag väldigt gammal.
Det är jag inte.
Jag är bara en liten pöjkvasker om man ser upp till mina idoler.

Men om sanningen ska fram började jag inse vad det handlade om i tidig ålder.
Att dra kilosharr är kul.
Men det känns onödigt.
Det är inte mina drömmar.
True story!



I bilen påväg hem lyckades vi hitta rätt väg.
Det andra positiva den resan.
"Aldrig mer Älvkarleby!"


Bjuder på en bild från ett annat vatten för att få bort tankarna...




På söndag ska vi till Forshaga är tanken...


Kommentarer
Postat av: Anonym

hade ni skickat på rätt lina ute på rabben hede det nog hänt mer......

2011-04-19 @ 22:29:28
Postat av: Säta

Det han på fiskekontoret sa var att vi skulle fiska nära land. Och jag gick i botten då och då med min gamla 3/4.



Vill du avslöja vilken lina du skulle valt, och vilken längd skulle kasten vart?

2011-04-19 @ 22:46:39
URL: http://prinzkorvmaffian.blogg.se/
Postat av: Anonym

4/5 minimum långa kast så man får tid till o komma ner i groparna. som bäst är det när man lär hänga på en 850

2011-04-20 @ 15:19:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0